Bijna elk bedrijf heeft een huisstijl. Het bevat elementen zoals het logo van het bedrijf, lay-out voor brieven en enveloppen, kleuren die in het ontwerp worden gebruikt, enzovoort. Een uitstekende visuele identiteit is essentieel. De kleuren die erin zijn verwerkt, worden door alle creaties van het bedrijf gedragen: van logo’s tot visitekaartjes, webdesign, briefpapier, enz.
De kleuren van de huisstijl
De kleuren die in de huisstijl worden gebruikt, kunnen een bedrijf ook helpen zich te onderscheiden van andere bedrijven. Bijvoorbeeld, een boetiek kan roze of paarse kleuren gebruiken om haar merk en producten naar vrouwelijke klanten te richten. Een advocatenkantoor zal meer conservatieve kleuren als blauw of grijs gebruiken om hun professionele beeld te versterken. Ook kan het helpen bij het identificeren van bedrijven aan de hand van hun bekende logo’s of huisstijlen. Het creëren van een unieke visuele identiteit is dus essentieel voor een succesvol bedrijf.
Het logo van het bedrijf
Het logo en de huisstijl van een bedrijf kunnen veelal worden voorzien met het gebruik van een iconisch beeld of grafische vorm. Soms is dit echter niet noodzakelijk, aangezien sommige bedrijven primair teksten gebruiken. Indien er dan toch wordt gekozen om een plaatje te integreren in het logo, denk aan bijvoorbeeld een blad of boom als letter voor een natuurpark, staat het ontwerper en smaak van de opdrachtgever van het logo centraal. Het centrale doel is die informatie die het logo uitstraalt, vast te leggen wat de essentiële waarden van het bedrijf representeren; minimalistisch maar doeltreffend en uniek in vergelijking met andere concurrenten.
Branding van het bedrijf
De huisstijl en logo van het bedrijf zijn essentieel voor elke verspreide communicatie, zowel geprint als digitaal. Door dit te lanceren creëert het bedrijf een sterke naam en imago, wat klanten een goed vertrouwen verschaft. Een solide logo en huisstijl geven een geweldige indruk aan (mogelijke) klanten.
Enkele belangrijke items waarmee rekening gehouden moet worden bij het maken van een huisstijl, zijn:
- Het juiste gebruik van kleur.
- Grafische afbeeldingen met betrekking tot wat het bedrijf doet, of producten en diensten die het aanbiedt.
- De gehele branding moet consistent zijn met alle vormen van communicatie, zoals e-mails, correspondentie, websites, nieuwsbrieven, blogs, vlogs, online en offline advertenties, enzovoort.